Jak správně stanovit cenu své nemovitosti?

Lokalita, velikost, počet pokojů, orientace oken, garáž a balkon, stáří vybavení, dopravní a sociální dostupnost… To jsou jen některé proměnné, které určují cenu nemovitosti. Ta se nejčastěji stanoví na základě porovnání s cenami v sousedství nebo v podobné lokalitě a s odpovídajícím typem nemovitosti. Jako prodávající logicky chcete prodat co nejdráž, kupující naopak hledá ceny nízké. Ideální cena dokáže uspokojit nabídku i poptávku. Jak ji ale najít?

Bohužel se může stát, že stanovíte cenu nemovitosti správně, ale trh nemovitostí se dynamicky změní a vy zjistíte, že prodáváte pod cenou. Odhad vývoje cen je otázka pro odborníka.

Jak na tu cenu?

Jak jednoduše poznám správně stanovenou cenu? Pokud je cena nadhodnocená, zájemci se vám nebudou ozývat. Jestliže je cena naopak příliš nízká, bude poptávka obrovská. Vhodná cena přiláká vážné zájemce.

Může mi se stanovením ceny pomoci realiťák? Ano! Jeho výhodou je znalost kupní ceny, aktuální inzerce a stavu nabízených nemovitostí. Vyberte si ale dobrého makléře, kterému důvěřujete. Někteří makléři vám schválně stanoví lákavě vysokou cenu, abyste mu nemovitost k prodeji svěřili. Následně vás můžou tlačit ke slevě. Dejte si pozor také na odhadce nemovitosti, který se neživí jejich prodejem. Může vám stanovit cenu na základě odborných posudků a na rozdíl od některých realiťáků vás nebude šálit nadhodnocenou cenou, ale nemá přehled o cenách, za které se aktuálně prodává.

Mám zvážit elektronickou aukci?  Pro prodávajícího je tento způsob prodeje zajímavější a může vyřešit problém více vážných zájemců. Můžete dosáhnout vyšší prodejní ceny, přesněji definovat termín zaplacení kupní ceny a způsob platby (hotově či úvěrem). Zájemci nemusejí vkládat počáteční jistinu a je na nich, zda do aukce nakonec vstoupí.

Tyto body vám se stanovením ceny pomůžou:

  1. Dejte si pozor na vysokou cenu, jelikož po delší době inzerce bude vaše nemovitost na trhu neprodejná.
  2. Na kupující nepůsobí věrohodně ani nemovitost, jejíž cena se neustále pohybuje.
  3. Víte, co to jsou Baťovy ceny? Koupíte si tričko raději za 200 nebo za 199 Kč? Tato psychologická hra funguje i při prodeji nemovitosti.
  4. Kolik máte času? Pokud na prodej spěcháte, je dobré cenu nepatrně snížit vůči konkurenčním nabídkám. Kupce tak snáz nalákáte. Jestliže vás čas netlačí, dovolte si cenu držet nebo dokonce s prodejem počkat, až se budou ceny zvyšovat.
  5. Vyhněte se nadhodnocení ceny vzhledem k prostoru pro následné vyjednávání. To kupce odradí.
  6. Pozor na stanovení ceny podle inzerce, kde často dochází ke špatnému nacenění. Nemůžete vědět, za jakou cenu a po jak dlouhé době se nemovitost nakonec prodala.
  7. Cena se nedá stanovit způsobem „za jakou částku jsem nemovitost kdysi koupil + kolik mě stála rekonstrukce.“
  8. Nevycházejte ani z ceny, kterou si kupující nechal stanovit pro účel hypotéky – ta bývá nižší než reálná cena.
1920 1279 Tomáš Klaban